Luin viimeperjantaiseen tenttiin paljon. Luin enkä näemmä vieläkään ole päässyt irti lukemastani, kun kirjaa täytyy tulla tänne asti ihmettelemään tentin jo ollessa historiaa.
Luin delfiinikirjaa
(Exploring Public Relations) kannesta kanteen. Luin ja luin, mutta en törmännyt
Brunoon edes sivulauseessa. Erääseen suomalaiseen tutkijaan kyllä, mutta en
ranskalaiselta viinikylältä olevaan ANT:n luojaan. Olin kovin yllättynyt, tässä
kun olen Brunoa oppinut tuntemaan, niin hänen teoriansa olisi toiminut varsin
monessa kappaleessa.
Etenkin kriisiviestintä on osa-alue, johon Brunon ”ajattele
kaikkia inhimillisiä ja ei-inhimillisiä tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa
viestiisi – ja nyt ajattele myös niitä toimijoita, jotka eivät siihen voi
vaikuttaa, sillä nekin vaikuttavat siihen” –tyyppinen lausahdus sopii kuin serpentiini vappuun. Kuten delfiinikirjakin opetti, on organisaation osattava hallita kriisi
jo ennen kriisiä. Mahdollisiin ja mahdottomiin tilanteisiin on varauduttava
etukäteen, ongelmanratkaisua on harjoiteltava ja työntekijöitä koulutettava.
Organisaation on siis mietittävä kaikkia toimijoita. TA-DAA, niin se
Bruno-veikkokin sanoo. Miksei heppuamme siis oltu otettu mukaan kirjan
tekstirykelmään, miksei ranskalaista miestämme näy lähdeluettelossa?
Niin, Brunohan ei suoraan tutki yhteisöviestintää, vaan
hänen actor-network-teoriansa nyt vain sattuu olemaan sellainen, jota tälläkin
alalla on helppo hyödyntää. Samoista asioistahan kirjassa puhuttiin, vaikka eri
termein. Siinä ei käytetty sanaa ”non-human” vaan ihan yksinkertaisesti
pohdittiin, mitkä kaikki ei-inhimilliset tekijät voivat olla sellaisia, jotka
vaikuttavat a) viestiin ja b) kriisinhallintaan. Internet, rajattomat rajat,
kulttuurien erot ja yhtäläisyydet, teknologia, ympäristö, imago… näitähän ne
ovat, näin esimerkkinä. Inhimillisiä tekijöitä puolestaan ovat kriisin aikana
organisaation sidosryhmät, kuten johto ja työntekijät sekä asiakkaat ja
kuluttajat. Helppoa. Minulta Exploring Public Relationsin kirjoittajat olisivat
saaneet vielä lisäpisteitä, jos Bruno olisi ollut mukana. Mutta koska en ole
kirja-arvostelija, ei pisteytykselläni sinänsä ole merkitystä. Mutta jos Bruno
luet tätä tekstiä, ja jos olet lukenut delfiinikirjan, niin tiedä, että täällä
ainakin yksi sinuun uskova ihminen olisi antanut sinulle paikan kyseisen kirjan
sivuilta ja tehnyt sinusta yhden yhteisöviestinnän kirjatentin 666-sivuisen
järkäleen ehdottoman päätähden.
Ihan oikeasti luulin, että toi sivumäärä oli vitsi. Mut ei se vissiin olekaan. Uskallankohan kuunaan tarttua moiseen? Ja todellakin, seuraavaan painokseen Brunolle oma osionsa, kannatan.
VastaaPoistaInhimilliset ja ei-inhimilliset tekijät vaikuttavat olevan jatkuvasti läsnä yritysviestinnässä, kuten blogitekstissäsi mainitsit. Varsinkin etukäteen tehty kartoitus mahdollisista ongelmakohdista niin kriisien kuin imagon hallinnassa on tärkeää, mutta kuten Vilma Luoma-aho tiistain luennollaan korosti, reagointi alkaa nykyisessä yritysviestinnässä olla yhä enemmän tilanne- ja tapauskohtaista. Luonnollisesti ennalta tehdyt toimintamallit ja -kehykset ovat tarpeellisia, mutta yhä enemmän organisaatioissa tuntuu korostuvan osaaminen, joka pohjaa identiteetistä kumpuavaan ongelmanratkaisukykyyn ja reagointiin.
VastaaPoista