Hybridien
sikiäminen. Ei-inhimillisen antama todistus. Kopernikaaninen vastavallankumous.
Antropologia palaa tropiikista kotiin. Mahdoton moderniaatio. Olioiden
parlamentti.
Olioiden
parlamentti? Okei. Tällaisia alaotsikoita löytyy Brunon Emme ole koskaan olleet moderneja -kirjasta. Olen nyt tutustunut
Brunoon kolmisen viikkoa. Mitä luulette, ehtiikö siinä ajassa, kaiken muun
elämän rinnalla, sisäistää tuollaisten otsikoiden alta löytyviä aiheita ja
ajatuskulkuja? Luuletteko, että esimerkiksi Olioiden parlamentti herättää
minussa nyt kolmen viikon jälkeen jo jotain muuta kuin hysteeristä hekotusta?
Jos luulette, niin luulette todella väärin.
Tänä kauniina perjantai-aamuna, kun
minun pitäisi olla jo vääntämässä erään nelivuotiaan Angry Birds -synttärikakkua,
päädyinkin monen mutkan kautta lukemaan Brunon ontologiasta kertovaa kanditutkielmaa. Ja mitäs hittoa! Salon Juhanihan kertoo tutkielmansa
johdannossa hyvin selvästi, miksi minulla on ollut niin suuria
vaikeuksia ymmärtää Brunoa: ”Ranskalaisten ymmärtäminen ei ole suinkaan mahdotonta: se vain vaatii laajan sivistyksen heidän kattamasta alastaan. Latour ei haluakaan popularisoida kirjoituksiaan kaikille – ne ovat
timanttiseksi hiottuja paitsi teoreettisesti myös kielellisesti.” Brunon
kohdalla ennen kaikkea tietous filosofiasta olisi Juhanin mukaan paikallaan ja
allekirjoitan tämän täysin. Mutta enhän minä, ihan-vaan-tällainen-tavantallaaja,
todellakaan omaa niin laajaa tietämystä esimerkiksi filosofiasta, että pystyisin
hoksaamaan, kommentoimaan saati yhdistämään yhteisöviestintään kovinkaan suurta osaa Brunon ajatuksista. Pidän toki
filosofiasta, filosofisista kysymyksistä ja niiden pyörittelystä, mutta piisamirottailuun
ei vain todellakaan ole tarpeeksi aikaa. Jokseenkin epätodellista, että minusta
on kuitenkin parhaillaan kasvamassa filosofian maisteri. (Lisää hämmenyshihitystä, ja kuvitus by InuKii.)
Filosofisista
puutteistani huolimatta olen kuitenkin ollut ymmärtäväni Brunoa tietyissä
asioissa, esimerkiksi toimijaverkkoteoriassa. Mutta nyt Juhanin tutkielmasta
käykin ilmi, ettei maalaisjärkiseksi hipiksi tituleeraamani Bruno olekaan kovin
maalaisjärkinen: ”Tyylillisesti
pidän kiinni Latourin varauksesta olla popularisoimatta hänen kirjoituksiaan
kaikille. Hänen ajattelunsa ei toimi arkijärjen alueella, kuten mikään moderni
tiede ei toimi, joten en pyri palauttamaan sitä sille tasolle.” Mitä? Minähän
löysin toimijaverkkoteoriasta paljon arkijärkisiä merkkejä. Vai löysinkö niitä
sittenkin vain omasta yksinkertaistetusta versiostani, jollaiseksi olin
alkuperäisen ANT:n kiireissäni naamioinut? No, täytyy muistaa, ettei
toimijaverkkoteoria ole yksinomaan Brunon käsialaa, vaan hän on vain yksi tuon teorian kehittelijöistä.
Lisäksi Juhanin tutkielmassa ei edes pureuduta toimijaverkkoteoriaan vaan
yleisesti Latourin ontologiaan esimerkiksi Emme
ole koskaan olleet moderneja -opuksen pohjalta. Ja totta tosiaan, eihän tuo
vieressäni nytkin kysymysmerkkinä möllöttävä tekele mikään kevyt ja helppo
välipala ole.
Olen kuitenkin yrittänyt ymmärtää, ja jotain tämän kurssin aikana mielestäni
ymmärtänytkin. Pidän edelleen toimijaverkkoteorian kaikenkattavuudesta, kaikkeen
soveltuvuudesta ja myös sen tietynlaisesta arkijärkisyydestä, jota olen
siitä löytävinäni. Olen oppinut, kuinka toimijaverkkoteoriaa pystytään
hyödyntämään esimerkiksi PR-tehtävissä. Olen diggaillut Brunon tapaa katsoa
maailmaa yhtenä kokonaisuutena, jossa kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen, löytänyt
paljon samaa omista ajatuksistani ja oppinut ajattelemaan eri näkökulmista.
Mutta. Olen myös hämmentynyt, ahdistunut ja ärsyyntynyt: miksi kaikki pitää
tehdä niin pirun monimutkaiseksi? Miksi Bruno ei voisi olla himpun verran
kivempi tyyppi (se hippendaali, joksi häntä taannoin luulin – vai toivoinko
enemmänkin?), ja esittää kaikkia ajatuksiaan arkijärkisemmin, niin, että
mahdollisimman moni niistä hyötyisi, koska tiede kai kuitenkin kuuluu kaikille?
Viimeisen kirjoitukseni myötä sanon Brunolle, ja teille lukuisille
lukijoille (lisää naurua) heipat. Voi olla, että Bruno hipsii uniini tai
opintoihini vielä myöhemminkin, ja sen hän saa ilman muuta tehdä; ollaanhan
tässä nyt jo kuitenkin päästy alkua pidemmälle. Ehkä vielä jonain päivänä
oivallan Brunosta enemmän ja selvitän, onko hän sittenkään ystävällinen hippi
vai pelkkä ylimielinen punaviiniperillinen, joka ei vaivaudu aukaisemaan (näennäis)viisaita
ajatuksiaan rahvaalle. Mutta nyt on tullut aika laskeutua takaisin arkeen ja syntymäpäiväjuhlien järjestämiseen. Yritän selviytyä, vaikka Piisamirotta on tunkeutunut omatuntooni ja huutaa minulle kuten Vilijonkalle aikoinaan:
"Typerä nainen! Ei siivoaminen mitään auta."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti